BRIAN’ FREIL’IN PHILADELPHIA HERE I COME! ADLI ESERINDE İRLAND’NIN SOSYO-EKONOMIK İKİLİĞİNİN BİR NESNEL BAĞLIAŞIMI OLARAK KIŞİŞİLİK BÖLÜNMESİ
DOI:
https://doi.org/10.38064/eurssh.103Anahtar Kelimeler:
İrlanda Tarihi, İrlanda Draması, Brian Friel, nesnel korelasyon, EkspresyonizmÖzet
Bu makale İrlanda'daki siyasi ve dini ikiliklerin Brian Friel'in (Philadelphia Buraya Geliyorum!) (1964) üzerindeki etkisini incelemeyi önermektedir. Siyasi olarak İrlanda, Kuzey İrlanda ve Güney İrlanda'ya ayrılmıştır. İlki her zaman İngiltere'nin bir parçası olmasına rağmen, ikincisi Serbest Devlet veya Cumhuriyet olarak adlandırıldı. İki büyük siyasi parti her zaman İngiltere'ye ait Protestan Sendikacılar ve Güney İrlanda'daki Katolik çoğunluğu ve Kuzey İrlanda'daki nüfusun üçte birini oluşturan milliyetçilerdi. İrlanda siyasi ve dini ikilemi, Friel'in oyunları neredeyse tamamını yabancılaşma, yer değiştirme, göç, ekonomik başarısızlık, hayal kırıklığına uğramış umutlar ve ailenin iletişim eksikliği gibi temalarla gölgelemeye devam etti. Philadelphia'ya Geliyorum! Friel, İrlanda'nın Amerika'ya göçü temasını ve İrlandalı gençlerin İrlanda'nın ekonomik ve sosyal ıssızlığından kaçma arzusunu ele alıyor. Oyun, Philadelphia'ya gitmek üzere olan Gar O’Donnell etrafında dönüyor. Oyundaki en dikkat çekici suprarealism, Friel'in Gar karakterini iki aktörün oynadığı bölünmüş bir kimlikle sunmasıdır: Public Gar ve Private Gar. Gar'ın bölünmüş kimliği sayesinde Friel, İrlandalı genç adamın ruhunun yer ve insanlara doğru derinlerde ilerleyen aşk / nefret ikilemini dramatize eder. Teknik yeniliği, mizah, zekâ, ironi, komik ve trajik dönüşleriyle oyun, birçok eleştirmenin dikkatini çekti ve geniş bir popüler ve uluslararası başarı kazandı. Gar'ın bölünmüş kimliği İrlanda toplumunun sosyal, ekonomik, dini ve politik ikilemi için nesnel bağlılaşımı olarak manipüle edilmektedir.
İndirmeler
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.