Tehching Hsieh’in Yaşam Performansları: Eylemsizlik ve Görünmezlik Sanatı
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10029881Anahtar Kelimeler:
Tehching Hsieh, performans sanatı, kamusal alan, özel alan, kamusal sanatÖzet
1970’li yıllarda performans sanatına yönelen Tehching Hsieh, 1978-1986 yılları arasında, bir yıllık sürelerde gerçekleşen beş performansa imza atmıştır. Kamusal alan ve özel alanı sorguladığı bu performanslarıyla sanat ve yaşam arasındaki sınırı tamamen yok etmiştir. 1960 sonrası sanatının ana sorunsallarından biri haline gelen “sınır” kavramı, sanat ve hayat arasındaki mesafelerin zaman zaman daralmasına sebep olsa da Hsieh'in işleri kadar doğrudan ve “içerden” ele alınmamıştır. Kendisi de bir mülteci olan sanatçının uzun zaman aralıklarında gerçekleşen sanat eylemlerinin her biri, özel ortam ve koşullar gerektirmiştir. Dayanıklılık sanatı veya süresel sanat ismi verilen performans sanatının bu alanında diğer sanatçıların aksine şiddet veya bedensel acıyı değil pasifize edilmiş yaşam parçalarını sunmuştur. Sanatçının performanslarında da odaklanma ve disiplin önemli bir koşul olmasına rağmen beden, edilgen bir nesne olarak sunulmamıştır. Bir mültecinin sınırlardaki hayat akışı, esere dönüşmüştür. Dolayısıyla sanatçı sanat ve yaşam arasındaki sınır kavramını tersten okumuştur. Sanat yaşamı değil yaşam, sanatı ikame etmiştir. Beşinci ve son bir yıllık performansında sanatsal bir perhize girmiştir. Sanat yapmayarak, sanat hakkında düşünmeyerek, okumayarak ya da yazmayarak sanat yapmıştır. Özel ve kamusal alanlarda gerçekleştirdiği bir yıllık performanslarından sonra "On Üç Yıllık Plan" ismiyle 13 yıl süren sanatsal bir eylemsizlik önermiştir. Bu kez eylemsizlik kendine değil, izleyiciye yöneliktir. Sanat yapmış ancak sergilememiştir.
İndirmeler
Referanslar
Arendt, Hannah (1994). İnsanlık Durumu (B. Sina Şener). İstanbul: İletişim.
Eshelman, S. (2016). Tehching Hsieh’s Outdoor Piece: The Invisibility of Hegemonic Poaching in the Public Sphere. HAVC 191P
https://dca.ue.ucsc.edu/dca/winners/2016/796
Geuss, R. (2007). Kamusal Şeyler Özel Şeyler (Çev. Gülayşe Koçak). İstanbul: YKY.
Habermas, J. (2004). “Kamusal Alan”. M. Özbek (Der. ve Çev) Kamusal Alan içinde (95-102), İstanbul: Hil Yayın.
Habermas, J. (2012). “Öteki” Olmak “Ötekiyle” Yaşamak (çev. İlknur Aka). İstanbul: YKY
Jagodzisnki, J. (2019). The Excessive Aesthetics of Tehching Hsieh: Art as A Life. Kevin Tavin vd. (Ed.) Art, Excess, and Education içinde (55-75). London: Palgrave Macmillan
Kee, J. (2016). Orders of Law in the One Year Performances of Tehching Hsieh. American Art, 30 (1), s. 72-91.
Mangrane, A. (2020). Training Art, Tracking Discourse. Finland: Novia University
Montana, Linda M. (2000). Performance Artist Talking in the Eighties. London: Universty of California Press.
Sennet, R. (2013). Kamusal İnsanın Çöküşü (çev. S. Durak ve A. Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı.
Sennet, R. (2014). Yabancı: Sürgün Üzerine İki Deneme (çev. Tuncay Birkan). İstanbul: Metis.
Smith, R. (2009). A Year in a Cage: A Life Shrunk to Expand Art. The New York Times. https://www.nytimes.com/2009/02/19/arts/design/19perf.html
Suk, J. (2013). Becoming Art: Life-works of Tehching Hsieh in Deleuzian Perspective. Prague Journal of English Studies, 2 (1), s. 79-96.
Tehching H. Biography. (t.y.). https://www.tehchinghsieh.net/biography, Erişim tarihi: 08.06.2023
Tucker, M. (1986). Choices:Making an Art of Everyday Life. New York: Eastern Press.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.