Kıbrıs Arkaik Dönem İnsan Figürinlerinin Görsel ve Kültürel Analizi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7940132

Anahtar Kelimeler:

Kıbrıs, figürin, arkaik

Özet

Kıbrıs adası sahip olduğu kültürel çeşitlilik sebebi ile arkeologların, tarihçilerin, sanatçıların ve farklı disiplinlerden birçok araştırmacının ilgisini çekmiştir. Araştırmanın amacı New York Metropolitan Müzesi Cesnola Koleksiyonu’nda bulunan Kıbrıs arkaik dönemine ait insan figürinlerini inceleyerek ait oldukları toplumun yaşayış tarzı ve inanış şekillerine ait bilgiler elde etmektir. Araştırmanın örneklemini oluşturan Metropolitan Müzesi Cesnola Koleksiyonu, arkaik dönem figürinleri ile ilgili en önemli veri kaynağı olan Metropolitan Müzesi arkeolojik verilerinden faydalanılarak, Kıbrıs Arkaik 1. ve Kıbrıs Arkaik 2. dönemleri insan figürinleri olmak üzere, iki ayrı başlık altında görsel analiz yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemi olup, araştırma betimsel desende bir çalışmadır. Bu bağlamda, Metropolitan Müzesi’ndeki Cesnola Koleksiyonu’nda sergilenmekte olan, Kıbrıs Arkaik 1. (MÖ.750 - 600) ile Kıbrıs Arkaik 2. (MÖ.600 - 475) dönemlerine ait insan figürinleri görsel analiz yöntemi ile incelenmiş ve kategorilere ayrılmıştır. Figürinlerin görsel analizi arkeolojik verilere temellendirilmiştir. Temaları dikkate alınarak yapılan kategorik incelemede figürinler, yedi (7) farklı kategoriye ayrılmıştır. Saptanan kategoriler; ibadet eden insan figürinleri, enstrüman çalan figürinler, savaşçı figürinler, tanrı ve tanrıça figürinleri, doğurganlık ile ilgili figürinler, günlük yaşam ile ilgili figürinler ve herhangi bir kategoriye dahil edilemeyen figürinler olarak oluşmuştur. Araştırmada; figürinlerin üretim malzemeleri, ada yaşamındaki çok kültürlülüğü yansıtmaları ve melezleşme süreci ile birlikte Kıbrıs’ın kendine özgü kültürünün oluştuğu sonucuna varılmıştır. Kıbrıs’taki ticari ve politik hayatın Kıbrıs sanatı üzerinde etkilerinin olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda, Yakın Doğu ve Mısır etkisinin görüldüğü imgelerden, Yunan imgelerine doğru bir geçiş yaşandığı sonucuna varılmıştır. Günümüz kültürünün, geçmiş kültürlerin birikimleri ile yaşadığımız dönemin üretimlerinin bir araya geliş şekli olduğu düşünülmektedir. Dolayısıyla geçmiş kültürler ile günümüz kültürü arasındaki bağı güçlendirmenin, günümüz sanatının değerini de artırdığı sonucuna varılmıştır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Cohen, B. (1998). The Nemean Lion’s Skin in Athenian Art. Presses universitaires de Liège.

Counts, D., B. (2014). Myth into Art: Foreign Impulses and Local Responses in Archaic Cypriot Sanctuaries. In Knapp, B., A., & Dommelen V., P. (Eds.),The

Cambridge Prehistory of the Bronze and Iron Age Mediterranean (pp. 285-298). Cambridge University Press.

Gürgen, İ. (2017). “Aphrodite’nin Kökenleri” Recep Yıldırım Anı Kitabı. Bilgin Kültür Sanat Yayınları.

Hartmann, C.(2015). Luigi Palma di Cesnola collection,1861-1950s (bulk, 1861- 1904). The Metropolitan Museum of Art Archives.

Iniesta, I. (2014). On the origin of Ammon’s horn. Neurologia.29(8), 490 - 496.

Kaba, H. (2018). Arkaik dönem Kıbrıs dinini anlamlandırmada pişmiş toprak heykelciklerin rolü. Turkish Studies. 13(24), 119-140.

Karageorgi, S. (2012). The re-creation and transformation of the archaic art of Cyprus (8th-5th c. BCE) to contemporary art [Unpublished doctoral dissertation]. De Montfort University

Karaman, K. (2010). Ritüellerin toplumsal etkileri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (21), 227-236.

Metropolitan Museum (n.d.). The Met Collection. Cesnola Collection. Retrieved March 9, 2020, from https://www.metmuseum.org/art/collection/search?q=Cesnola+Collection&material=Figurines&geolocation=Cyprus&sortBy=Date

Marantidou, P. (2009). The standing draped female figure in the archaic art of Cyprus and Eastern Aegean:a comparative study. (171-188). Proceedings of the

International archaeological symposium held at Pythagoreion, Samos, October 17th18th 2008.Oğuz, E. S. (2011). Toplum bilimlerinde kültür kavramı. Edebiyat Fakültesi Dergisi.28(2), 123-139.

Schmitt, R. (2013). Astarte, mistress of horses, lady of the chariot: the warrior aspect of Astarte. Die Welt des Orients. 213 - 225.

Sugimoto, D., T. (Eds.). (2014). Transformation of a Goddess Ishtar - Astarte – Aphrodite. Academic Press Fribourg.

lachou, V. & Gadolou, A. (2017). Studies in Mediterranean Archaeology in Honour of Nota Kourou.Le Livre Timperman.

Vlachou, V. (2012). Aspects of hunting in early Greece and Cyprus: a reexamination of the ‘comb motif’. In Maria I. (Eds.), Cyprus and the Aegean in the early iron age (pp.345-370). Bank of Cyprus Cultural Foundation.

Yetilmezsoy, B. D. (2006). Tarih öncesi figürinlerin yorumlanmasında düşünsel ve kuramsal yaklaşımlar [Unpublished master thesis]. İstanbul Üniversitesi.

Young, H. J.,& Young, H. S. (1955). Terracotta figurines from Kourion in Cyprus. Philadelphia The University Museum.

İndir

Yayınlanmış

2023-04-28

Nasıl Atıf Yapılır

Yalovalı, S., & Yazgın, Y. . (2023). Kıbrıs Arkaik Dönem İnsan Figürinlerinin Görsel ve Kültürel Analizi. EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, 10(31), 1–19. https://doi.org/10.5281/zenodo.7940132

Sayı

Bölüm

Makaleler