Şırnak Herbol Köyü Özelinde Bölgenin Etnografyası Üzerine Düşünceler

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13825297

Anahtar Kelimeler:

Süryani köyü, Uzaktan algılama, Etnografik yaklaşım, Yeniden kuruluş

Özet

Bu makale, Cudi Dağı’nın güneydoğusunda bulunan bir Süryani köyünün (Herbol ~ Aksu) uzaktan algılama ve etnografik gözlemler üzerinden değişimini araştırmayı amaçlamıştır. Bu konu, bölgesel etnografik çalışmaları çerçevesinde incelenecek ve geçmişteki tarihsel gelişim ile günümüzdeki yaklaşımların ışığında değerlendirilecektir. Şırnak'taki etnik toplulukların tarihsel ve kültürel mirasının, bölgesel etnografik açısından önemi araştırılmıştır. Bu köylerde yaşanan terk ediş ve yok oluş süreci çeşitli faktörlerin etkisiyle gerçekleşmiştir. Bunlar arasında göç, ekonomik zorluklar, demografik değişimler ve siyasi etmenler gibi unsurlar yer almaktadır.

Ancak, bu köylerin yeniden kurulması süreci de dikkate değerdir. Yeniden kurulma çabaları, kültürel kimliği koruma, toplumsal yapıyı güçlendirme ve geçmişin hatırlanması açısından önem taşımaktadır. Bu süreçte, yerel halkın çabaları, ulusal ve uluslararası desteklerle birleşerek köylerin tekrar canlanmasına yardımcı olmuştur. Bu çalışmada, Şırnak'taki Süryani köyünün yok oluş ve yeniden kuruluş süreçleri incelenecek, etnografik ve etnolojik açılardan analiz edilecektir. Bu analizin, özellikle bölgesel etnografya çalışmalarına yeni bir perspektif kazandırarak, benzer durumdaki diğer toplulukların da değerlendirilmesine katkı sağlayacaktır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Akyüz, G. (2005). Aziz Mor Malke’nin Yaşamı ve Manastırının Tarihçesi: Mardin.

Akyüz, G. (2005). Tüm Yönleriyle Süryaniler. Mardin Anadolu Ofset: Mardin.

Albayrak, K. (1997). Keldaniler ve Nesturiler, Konya, Vadi Yayınları

Akalin, K., & Duygu, Z. (2017). Süryanî Literaturü. Mardin Artuklu Üniversitesi Yayınları, Mardin

Andrews, P.A. (1989). Ethnic groups in the Republic of Turkey (Vol. 1). In P. A. Andrews (Ed.), Wiesbaden: Reichert.

Bilge, Y. (1991). Süryanilerin Kökeni ve Türkiyeli Süryaniler, İstanbul, Zafer Matbaası

Bilge, Y. (1996). Süryaniler Anadolu’nun Solan Rengi, İstanbul, Yeryüzü Yayınları

Cuinet, V. (1891). La Turquie d'Asie: Geographie Administrative Statistique Descriptive et Raisonnee de Chaque Province de L'Asie Mineure. Paris.

Çelik, M. (1996). Ortadoğu Mozaiği Süryaniler-Nasturiler, Elazığ, Fırat Üniversitesi Ortadoğu Araştırmaları Merkezi Yayınları

Durak, N. (2005). Süryaniler ve Süryanilik, 1. Cilt. Orient Yayınları: Ankara.

Durak, N. (2011). Süryani Ortodoks Kilisesinde İbadet, İstanbul Rağbet Yayınları

Doru, N. (2007). Doğudan Batıya Köprü Süryaniler Felsefe ve Çeviri Geleneği, Ankara, Dipnot Yayınları

Gabriel, R. A. B. O. (2013). Batı Diasporasında Süryaniler ve Süryani Kilisesi. Mukaddime, (7), 101-122.

Günel, Aziz. (1970). Türk Süryaniler Tarihi, Diyarbakır

Gürsan-Salzmann, A. (2005). "Sakarya-Porsuk Vadilerindeki Geçmiş Tarımsal-Pastoral Sistemler İçin Etnografik Dersler," L. Kealhofer (Ed.), Midas ve Friglerin Arkeolojisi: Gordion'daki Son Çalışmalar içinde (s. 172-189). Philadelphia.

Ğandur, M.Y. (208).Ortaçağ Cizre Tarihi (MS 815-1515). Ankara: Beşir Ant Yayınları

Keser, E. (2002). Tur Abdin Süryani Ortodoks Mimarisi, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul

Koluman, A. (2002). Ortadoğu’da Süryanilik, Ankara, ASAM Yayınları

Özdemir, B. (2009). Süryanilerin Dünü Bugünü, Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi

Öztemiz, M. (2012). Süryaniler, İstanbul, Ayrıntı Yayınları

Özcoşar, İ. (2008). 19. Yüzyılda Mardin Süryanileri Bir Yüzyıl Bir Sanacak Bir Cemaat, İstanbul, Beyan Yayınları

Özcoşar, İ., (2013). Şehir ve Cemaat: Mardin Süryanileri ya da Süryanilerin Mardin’i. İdealkent, 4 (9), 74-93.

Özipek, K. (2014). Hakkari’deki Nasturi Kiliseleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van.

Poizat, B. (2016). Parlons Soureth: Araméen contemporain. Paris: Editions L'Harmattan.

Soydan, E.- Şarman, N. (2019). Mardin ve Şırnak illerindeki Süryanilere ait dini yapıların kültür (ve inanç) turizmi potansiyeli. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(6 Issue 8), 589-607.

Surma Hanım. (1996). Ninova’nın Yakarışı, (Çev. Meral Barış ), İstanbul, Avesta Yayınları

Şan, H. (2022). Şırnak Silopi Köserli (Hassana) Köyü’ndeki iki kilise üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 5(9), 131-152.

Şimşek, M. (2003). Süryaniler ve Diyarbakır, İstanbul, Çiviyazıları Yayınevi

Tüzün, M. (2014). Cizre Tarihi II. Cizre Kaymakamlığı ve Cizre Belediyesi Yayınları, İstanbul.

Top, M., Koç E., İslamoğlu, H. (2005). Hakkâri ve Şırnak İlleri ve ilçeleri Yüzey Araştırması 2004, 23. Araştırma Sonuçları Toplantısı II, 30 Mayıs- 3 Haziran 2005 s. 225-234, Antalya

Top, M., Özkurt, K. (2007). Hakkâri ve Şırnak İlleri ve ilçeleri Yüzey Araştırması 2006, 25.

Araştırma Sonuçları Toplantısı III, 28 Mayıs- 1 Haziran 2007 s. 469-488, Kocaeli.

Yakar, J. (2007). Anadolu'nun Etnoarkeolojisi: Tunç ve demir çağlarında kırsal kesimin sosyo-ekonomik yapısı. Homer Kitabevi, İstanbul.

KAYNAK KİŞİLER

Ayşe İlhan, 1937 Doğumlu, Çalışkan Köyü.

Bruno Poizat, 46 Doğumlu, Fransa

Kuryakos Acar, 1986 Doğumlu, Mardin

Petrus Karatay, 1955 Doğumlu, Herbol.

ELEKTRONİK REFERANSLAR

https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/sirnak/kulturenvanteri/mor-sumun-klses (14.01.2024

https://sirnak.ktb.gov.tr/TR-56419/cografya.html (25.01.2024)

https://www.shlama.be/shlama/content/view/243/209/ (15.03.2024)

https://ninwaymag.wordpress.com/2014/12/15/ninway-magazine-n-2-novembre-2014/(25.04.2024)

İndir

Yayınlanmış

2024-08-25

Nasıl Atıf Yapılır

İlhan, A., & Kazım Öz, A. . (2024). Şırnak Herbol Köyü Özelinde Bölgenin Etnografyası Üzerine Düşünceler. EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, 11(39), 48–66. https://doi.org/10.5281/zenodo.13825297

Sayı

Bölüm

Makaleler