Katılım Bankacılığının Ortaya Çıkışında Davranışsal Finansın Etkileri
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12705396Anahtar Kelimeler:
Geleneksel Finans, Davranışsal Finans, Faiz Hassasiyeti, Paylaşmak, Katılım BankacılığıÖzet
Geleneksel iktisat yaklaşımının bir alt kolu olan geleneksel finans yaklaşımına göre yatırımcılar ve tasarruf sahipleri karar alma süreçlerinde yalnızca akılcı tutumlar sergilemekte, bireyler geleceklerine ilişkin tahminlerinde ve alacakları kararlarda duygularına, inançlarına ya da değer yargılarına yer vermemektedir. Geleneksel finans hipotezinde tamamen rasyonel olduğu kabul edilen bireyin herhangi bir inancının ya da manevi değerinin bulunmadığı, kararlarını alırken duygularının olmadığı bu nedenle de yalnızca akli melekelerinin yönlendirmesiyle hareket ettiği kabul edilmektedir. Böylesine sert sınırlarla tasvir edilen ve hayatın içindeki gerçek bir bireyin davranışlarından oldukça uzak olan bu yaklaşıma karşı insanın duygularının da olduğu, alacağı kararlarda ve hayata geçireceği davranışlarda sahip olduğu değerlerin ve psikolojisinin de etkisinin olduğunu göz önünde bulunduran, geleneksel finansın katı duvarlarını yıkan Davranışsal Finans yaklaşımı ortaya çıkmıştır. Diğer bir ifadeyle Davranışsal Finans, bireyi biyonik bir makine olarak görmemiş, geleneksel finansa insani bir bakış açısı katmış, yatırımcıların ve tasarruf sahiplerinin finansal karar alma süreçlerine bireylerin duygusal yaklaşımlarını ve sosyal sorumluluklarını da dahil etmiştir. İslam ekonomisinin temelinde de yalnızca İslam’ın emir ve yasaklarına uymaya yer verilmemekte, aynı zamanda insan davranışlarının etkileri göz önünde bulundurularak bütüncül bir yaklaşımla toplumdaki diğer bireylerin üzerindeki etkiler de dikkate alınmaktadır. Geleneksel iktisadi modellerde kişisel çıkarlar birincil öncelik olurken, İslami ekonomik modellerde toplumsal kalkınma ön plana alınmakta, hayat bir bütün olarak değerlendirilmekte, bireylerden yaşamları boyunca içinde bulundukları toplumu devamlı surette kalkındırma gayreti içerisinde olmaları istenmektedir. Özellikle sermaye merkezli ekonomilerde geleneksel iktisat yaklaşımından dolayı bireyin yalnızca kendi menfaatini ve çıkarlarını düşünmesinden kaynaklı ortaya çıkan tüm olumsuzlukların aksine, İslam iktisadı sisteminde üretim kaynaklarının dağıtılmasında ve üretilen çıktıların bölüşülmesinde adil bir yaklaşım sergilemektedir. Bu bağlamda ağırlıklı olarak geleneksel finansın izlerini takip eden faizli finans sisteminin temellerini oluşturan konvansiyonel bankacılık sistemi içinde yatırım ve tasarruf kararlarını almak istemeyen, tam aksine kendi hak ve menfaatlerine ilişkin kararlar alırken dahi toplum maslahatını gözeten, paylaşım kültürünü ön plana çıkaran faiz hassasiyetine sahip Müslümanlar, dünyada geleneksel bankacılığa alternatif olarak Katılım Bankacılığı sisteminin ortaya çıkmasına zemin hazırlamışlardır. Çalışmamızda yalnızca rasyonel kararlar aldığı varsayılan ve kendi çıkarlarını her şeyin üstünde gören ekonomik insanın aksine, aldığı kararlarda başka bireyler ile toplumun genelinin sosyal ve ekonomik yararını gözeten İslami düşünce felsefesiyle yoğrularak karar alan insan ele alınmıştır. Bu minvalde finansal sistemlere, paylaşmaya ve bölüşmeye dayalı yeni bir bakış açısı kazandıran faizsiz finans sisteminin ortaya çıkışı, bu sistemin günümüzdeki temsilcisi Katılım Bankacılığının ortaya çıkışındaki Davranışsal Finans yaklaşımının etkileri irdelenerek meydana getirdiği sonuçlar ortaya koyulmuştur.
İndirmeler
Referanslar
Bennett, A., Parry, J. ve Wirth, C. (2017). Fundamentals of finance: Financial institutions and markets, personal finance, financial management (Fourth Edition). New Zealand: Massey University Press.
Bostancı, F. (2004). Davranışçı Finans, Yeterlilik Etüdü Çalışması, SPK Yayınları, Ankara.
Bostancı, F. (2003). Davranışçı Finans Yeterlilik Etüdü, S.P.K. Yayım No:57, Ankara.
Dikmen, S. (2019). Katılım Bankacılığı ve Türkiye ekonomisine etkileri.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
Hafiane, M. A., Allouch, F. (2021). Factors Influencing Adoption Of Islamic Banking in Morocco: An Exploratory Study. Business Perspective Review 3.
Kıyılar, M., Akkaya, M. (2016). Davranışsal Finans. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Nicholas B., Richard T. (2002). A Survey Of Behavioral Finance, The Handbook of the Economics Of Finance.
Nofsinger, R. (2005). The Psychology of Investing, Pearson Education Hall, 2nd Edition.
Özsoy, İ., Görmez, B., Mekik, S. (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(20).
Parsa, M. (2020). Efficiency and Stability of Islamic vs. Conventional Banking Models: A Meta Frontier Analysis. Journal of Sustainable Finance & Investment.
Serdar Kaya (2007) Serbest Piyasa, İnsan ve Sahte Özgürlükler Dünyası, http://www.liberal-dt.org.tr/index.php?lang=tr&message=article&art=455 (20.01.2007).
Tekin, B. (2020). Davranışsal Finans-İslami Finans Etkileşimi, İslam İktisadı ve Finans Üzerine Çalışmalar, Ed. Musa Öztürk, 1. Basım, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Timuçin, Y. (2004). Risk ve Belirsizlik Algılamasının İktisadi Davranışlara Yansımaları, Muğla Üniversitesi Tartışma Tebliğ, Working Paper No: 2004/05.
Ziraat Katılım Bankası (2024). Katılım Bankacılığını Tanıyın https://www.ziraatkatilim.com.tr/bizi-taniyin/katilim-bankaciligini-taniyin (06.02.2024).
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.