Sanat Terapisi Bağlamında Hermann Nitsch’in Katarsis Eylemleri
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10434158Anahtar Kelimeler:
Kolektif Bilinç, Katarsis, Sanat TerapisiÖzet
İnsanoğlu, varlığının devamını başka canlılarla paylaşmak zorunda kaldığı dünyada sürdürmek zorundadır. Paylaşılan kaynakların tükeniyor ve değişiyor olması bilinmezliğin korkusunu getirir. Bencil olan insanoğlunun ölüm korkusu sardığı zaman paylaşmaktan ziyade kendi devamı için öldürmeyi tercih ettiği dönemleri olabilir. Savaş dönemlerinde yaşanan ölüm korkusu ile birlikte libidonun artma istediği, bu devam zorunluluğundan kaynaklanır. Savaşın tam da ortasında yaşayan Hermann Nitsch, ölüm korkusunun yüceltme şekli olan resim sanatını ifade aracı olarak kullanmıştır. Sanat sadece estetik sınırları içerisinde güzeli aramak değil, aynı zamanda bilinçaltını yansıtma aracı olmuştur. Freud’un kolektif bilinç olarak tanımladığı kavramda, yaşantılar bilinçaltında birikerek nesillere aktarılır. Birikimle birlikte toplum içinde yaşam kuralları da değişir. Daha yaşanılır bir dünya için gerekli olan kurallarla birlikte süregelen bilgi ve bilinçaltı birikimi, zaman zaman boşalmayı ve rahatlamayı zorunlu hale getirir. Bilinçaltını birçok şekilde temizleme ve terapi tekniklerinin yanı sıra sanatçılar, sanat eserleriyle, yaptıkları performanslarla sanatla terapi bağlamında aktarım yapmaktadırlar. Hermann Nitsch sanatla bilinçaltı arınması olarak katarsis eylemlerini sürdürmüş. Eylemlerini sürdürebilmesi izleyicisinin de olduğunu gösterir. Toplum olarak böyle bir katarsise dahil olmak sadece sanatçının değil insanların da ihtiyaç duyduğu eylemdir denilebilir. Hermann Nitsch savaş dönemlerinde yaşamış ve ölüm korkusunu içinde yaşayan birisidir. Sonraki barış dönemlerinde nesillerin Hermann Nitsch’in eylemlerine katılma isteği kollektif bilinçle açıklanabilir. Bu çalışma Hermann Nitsch’in sanatındaki katarsis eylemlerinin sanat terapisi bağlamında yorumlanmasıdır.
İndirmeler
Referanslar
Aksoy, M. (2014). Rönesans Resim Sanatı’nda Ölüm Teması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya
Atakan, N. (1998). Arayışlar (Resimler ve Heykelde Alternatif Akımlar). Yapı Kredi Yayınları: İstanbul
Bostancıoğlu, B., & Kahraman, M. E. (2017). Sanat Terapisi Yönteminin ve Tekniklerinin Sağlık–İyileştirme Gücü Üzerindeki Etkisi. Beykoz Akademi Dergisi, 5(2), 150-162.
Candan, F., & Arıcan, M. Z.(2021) Hareketsiz İmgenin Tekinsiz ve İğrenç Doğası ile Karşılaşmak: Psikanalitik Bir Kavrayış ile Çoşkun Aral’ın Savaş Fotoğraflarına Bakmak. Sakarya İletişim, 1(2), 161-178.
Çağlayan, E. (2021)Suratına (In-Yer-Face) Tiyatro’da Bir İletişim Şekli: Gölge ve Katarsis. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 7(13), 57-64.
Enis, B. (2019). Tarihsel bir olgu olarak kurban ve Kierkegaard'ın yorumu (Master's thesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
Kale, Ö. (2020), “Sıradan Hayatlar” In Psikanalitik Tahlili. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ISSN: 1308–9196 Yıl: 13 Sayı: 34, Nisan 2020
Ostrogonac, T. S.(2010).Viennese Actionism: Total Art and the Social Unconscious. Faculty of Architecture, The thesis is degree of Master. Fine Arts of Landscape and Visual Arts. Western Australia
Sol, E. O., & Sol, A., (2021), Soylent Green: Kara Bir Film, Kapkara Bir Gelecek. SineFilozofi, 410-426.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.