Türk Dizilerinde Ataerkilliğe Dair Göstergebilimsel Bir Analiz Örneği: Kırmızı Oda Selvi’nin Hikâyesi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10030087

Anahtar Kelimeler:

Kırmızı Oda, Feminizm, Göstergebilimsel Yöntem

Özet

Diziler, genellikle insanların eğlenmek amacıyla başvurdukları bir eğlence aracıdır. Ancak diziler yalnız eğlendirmez bunu yaparken, sorgulatır, düşündürür ve kendi toplumun yaşantısını yansıtır. Ülkemizde son yıllarda psikolojik diziler revaçta olup dizilerde özellikle yaşanmış olayların konu edildiğini görülmektedir. Çünkü izleyiciler izledikleri film ya da dizilerde kendi yaşantılarını yansıtan izler aramaktadırlar. Özellikle psikolojik içerikli kitapların senaryolaştığı dizilerden biri olan Kırmızı Oda adlı televizyon dizisinde “Selvi” karakteri toplumumuzda birçok kişinin tanıdığı ya da şahit olduğu insanları tanımlamakta toplumda bunu izleyen birçok insan dizide kendinden bir şeyler bulabilmektedir. Bundan dolayı bu çalışmada Kırmızı Oda adlı dizide yer alan Selvi’nin hikâyesinin göstergebilimsel yöntemle analiz edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma feminist kuramla ele alınmış, Kırmızı Oda adlı televizyon dizisinde yer alan ataerkil öğeler bu kuram kullanılarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Dizinin analizi yapılırken yöntem olarak Barthes’in göstergebilimsel yöntemi, düz anlam ve yan anlam karşılaştırmaları üzerinden kullanılmıştır. Bulgularda dizide yer alan ataerkil unsur içeren görseller seçilmiş ve göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda dizide ataerkil öğelerin kullanıldığı görülmüştür.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Aksel Yağcı S. C. (2011). Beyaz Camın Yerlileri: Dokunaklı Öyküler-Dokunulmaz Gerçeklikler Yerli Dizi Serüveninde 37. Sezon. Umuttepe Yayınları.

Arat, N. (2017). Feminizmin ABC’si. İstanbul, Say Yayınları.

Barett, M. (1995) Günümüzde Kadına Uygulanan Baskı: Marksist Feminist Çözümlemede Sorunlar. Pencere Yayınları.

Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (M. Rıfat, & S. Rıfat, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.

Beauvoir, S. D. (1993). Kadın “İkinci Cins” I Genç Kızlık Çağı. ( Bertan Onaran, Çev.) Payel Yayınevi.

Berktay, F. (1998). Kadın Olmak Yaşamak Yazmak. Pencere Yayınları.

Berktay, F. (2016). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın, Hıristiyanlıkta ve İslamiyet’te Kadının Statüsüne Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. Metis Yayınları.

Casagrande, C. (2005). “Korunan Kadın”. Georges Duby, Michelle Perrot (Eds) Kadınların Tarihi II Ortaçağ’ın Sessizliği. (Ahmet Fethi Çev.). s. 75- 106. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Culler, J. (2008). Barthes, (Hakan Gür Çev.) Dost Yayınevi.

Çakır S. (2007) Feminizm Ataerkil İktidarın Eleştirisi, Birsen Örs, Editör İçinde, Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, ss.412-475.

Çelenk, S. (2010). Aşk-ı Memnu’dan Aşkı Memnu’ya Yerli Dizi Serüvenimiz. Birikim Dergisi, 256(257), 18-27.

Diken, B. (2010). Filmlerle Sosyoloji, Metis Yayınları.

Echtner, C. M. (1999). “The Semiotic Paradigm: Implications for Tourism Research”. Tourism Management, 20 (1), 47-57.

Erkman, F. (2005). Göstergebilime Giriş. Multilingual yayınları.

Giddens, A. (2005) Sosyoloji. Ayraç Yayınları.

Gottdıener, M. (2005). Postmodern Göstergeler. İmge Kitapevi.

Gökalp, G. (1998). Göstergebilim Açısından Bir Şiir Değerlendirmesi: ‘Bir Sözlükte Kitap Adları’. Der. Metin Özarslan ve Özkul Çobanoğlu, 363-378.

Günay, D. (2002). Göstergebilim Yazıları. Multilingual Yayınları

Hartmann, H. (2012) “Marksizmle Feminizmin Mutsuz Evliliği”. Kadının Görünmeyen Emeği, (Gülnur Savran ve Nesrin Tura Der.). Yordam Kitap.

Hooks, B. (2000). Feminism Is For Everybody Passionate Politics. Cambridge- MA: South End Press.

Kaplan, F. N., & Terek Ünal G. (2011). Bilim kurgu sinemasını okumak “göstergebilimsel yaklaşım”. Derin Yayınları.

Lerner, G.( 1989) The Creation of Patriarchy. Oxford University Press: New York.

Marshall, G.,(1999) Sosyoloji Sözlüğü, (Çev.: Osman Akınhay, Derya Kömürcü) , Bilim ve Sanat Yayınları.

Mıllett, K. (1987) “Cinsel Politika Kuramı” Cinsel Politika. Payel Yayınevi.

Mitchel, J. & Oakley, A. (1984). Kadın ve Eşitlik (F. Berktay, Çev.) Kaynak Yayınları.

Mutlu, E. (2012). İletişim sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.

Özuğurlu, A. (2013). 21. Yüzyıl Feminizmine Doğru. Notabene Yayınları.

Rifat, M., (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler, YKY.

Ritzer, G. ve Stepnısky, J. (2013) Çağdaş Sosyoloji Kuramları, de ki Sosyoloji Basım ve Yayın,

RTÜK, (2012). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması, 24-25.

Saliya, D. A. (2013). Judith Butler ve post-modern feminizm. Uludağ Üniversitesi.

Sarıgül, A. (2023). The platform filminin sınıf bilinci bağlamında göstergebilimsel yöntemle analizi. Journal of Literature and Humanities, 70, 36-48. doi: 10.5152/AUJFL.2023.23067

Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Anı Yayınevi.

Scott, J. W. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydali Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. Agora Kitaplığı.

Şakrak, B. E. (2020). Dizi Filmlerde Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadının Temsili Örnek İnceleme: “Kadın” Dizisi . Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi , 8 (22) , 420-434 . DOI: 10.33692/avrasyad.686441

Tekinalp, Ş., & Uzun, R. (2006). İletişim araştırmaları ve kuramları. Derin Yayınları.

Uçan G. (2016), “Toplumsal Cinsiyetin Öteki Yüzü: Erkek”. İçinde, Sosyal Politikanın Cinsiyet Halleri, D. Şaşman Kaylı & F. Şahin (Edt.). Nika Yayınevi.

Vargel Pehlivan P. (2017), “Toplumsal cinsiyet Bağlamında Kuramsal Yaklaşımlar: Bir Literatür Taraması”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 31, 497-521.

Walby, S. (1990). Theorizing Patriarchy. Blackwell Publishers Ltd.: Oxford, UK and Cambridge USA.

Weber, M. (1995). Toplumsal ve Ekonomik Örgütlenme Kuramı. İmge Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

2023-10-21

Nasıl Atıf Yapılır

Sarıgül, A., & Altay, C. . (2023). Türk Dizilerinde Ataerkilliğe Dair Göstergebilimsel Bir Analiz Örneği: Kırmızı Oda Selvi’nin Hikâyesi. EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, 10(34), 112–125. https://doi.org/10.5281/zenodo.10030087

Sayı

Bölüm

Makaleler