Erken Dönem Türk Sineması ve Halka Yapılan İlk Gösterim Üzerine Bilinenin Aksine Bir Tespit: İlk Gösterim İzmir Apollon Salonu

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8138872

Anahtar Kelimeler:

İlk gösterim, Sponeck, Apollon Salonu, İzmir, Kinematograf

Özet

1895 yılında Lumiere Kardeşler sinematoskopu bulduklarında, Osmanlı İmparatorluğu’nda  II. Abdülhamit padişahtır ve halkın hareketli görüntülerle  tanışması aslında çok daha öncesine dayanır. Osmanlı İmparatorluğu’nda çoklu dilin konuşulduğu ve kapısı Avrupa’ya açık olan Pera’da halk, hareketli görüntülerle; lanternmajik, kineteskop gibi sinematoskop öncesi aygıtlarla tanışmıştır. Hatta, Karagöz ve Hacivat gibi gölge oyunu geleneğinden yine perde ve duvarlarda kendini var eden bu görüntülerle buluşma şansını çok öncesinde elde etmiştir. Dünyanın dört bir yanından İmparatorluğa gelen operatörler, Osmanlı girişimcileriyle işbirliği yapmaktaydı. Bu operatörler, getirdikleri filmler, projektörler, fonograflar ve diğer teknik aygıtlarla; Osmanlılara asrın yeni icadını tanıtmaktaydı.  İstanbul’da  tiyatro  binaları,  kahvehane, birahane, müze, okul, bahçe ve benzeri yerlerde filmler gösterilmekteydi. 1933 yılında Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanan “10 Yılın Sinema Tarihi” adlı yazıda Türkiye’ye seyyar sinemanın ilk defa 1902 senesinde Koskada Yeşil Tulumba’da bir kahveye getirilmiş olduğundan bahseder.  Bunu getiren kişi bir seyyar cambazdır. Makinesi gayet küçük, yanında getirdiği 3 filmi ise 50’şer metreliktir. 1903’te şimdiki Şehzadebaşı’ndaki Şark Kıraathanesi’nin bulunduğu binaya ise ikinci bir seyyar sinema getirilmiştir ve bu filmler 3 kuruş duhuliyeye gösterilmiştir.

İlk gösterimin sarayda Bertrand adında bir canlandırma ustası tarafından Yıldız Sarayı’nda, saray halkına yapıldığı Ayşe Osmanoğlu’nun anılarında yer almaktadır, her ne kadar tarih bilinmiyorsa da Sponeck’te gerçekleştirilen gösterimden öncesi bir tarih olarak kabul görmektedir. İlk halka açık gösterim olarak bu güne kadar 22 Aralık 1896 tarihi ve Galatasaray’daki Sponeck Birahanesi işaret edilse de ondan önceki bir tarihte gazeteci ve fotoğrafçılara yönelik ”özel bir gösterim” in bu tarihten önce yapıldığı da yeni bulunan belgeler arasındadır. Bu makalenin yazılma amacını oluşturan neden ise, bu gösterimlerden önce İzmir’de Apollon Salonu’nda halka açık bir gösterimin yapıldığına dair belge ve bilgilere ulaşılmış olmasıdır. Sinema tarihimizi etkileyecek bu durum makalenin önemini ve öznelliğini ortaya koymaktadır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Ahenk Gazetesi: (12 Aralık 1896 – 17 Aralık 1896- 24 Aralık 1896 ) Ahmet Priştina İzmir Kent Müzesi Arşivi

Beyru Rauf. (2011). 19. Yüzyılda İzmir Kenti, Literatür Yayıncılık, İstanbul

Evren, Burçak. (1995). “Sinemayı Osmanlıya Getiren Adam: Sigmund Weinberg” , Milliyet Yayınları, İstanbul.

The Levant Herald - Eastern Express gazetesi (12 Aralık 1896),

Osmanoğlu Ayşe.(2016). “Babam Sultan Abdülhamit”, Timaş Yayınları, İstanbul

Osmanoğlu Şadiye. (2007). “Babam Abdülhamid Saray ve Sürgün Yılları, LM Yayınları, İstanbul

Özkan Selahattin. (2012). “Lumiére Kardeşlerden İlk Sinema Salonlarına Sinemanın Tarihine Bir Bakış”, Güncel Tarih (Erişim: http://www.gunceltarih.org/2012/03/lumiere-kardeslerden-ilk-sinema.html, 14.12.2022)

Özuyar Ali. (2017). “Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi(1895-1922)”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul

Özuyar Ali. (2015). “Sessiz Dönem Türk Sinema Antolojisi”, Küre Yayınları, İstanbul

Thomen, Özde Çelik. (2013). “1903 Sinematograf İmtiyazı”, Toplumsal Tarih, No: 229

Yıldırım, Müjgan. (2021). “Gölgenin Seyri” Türk Sinemasının tartışmalı İlkleri belgesel filmi

Yıldırım, M. (2020). Saray’da ilk Gösterimi Gerçekleştiren, Sinema Perdesindeki Gölge İsim: Victor Effendi Bertrand. Euroasia Journal Of Social Sciences & Humanities, 7(15), 47–58.

İndir

Yayınlanmış

2023-06-25

Nasıl Atıf Yapılır

Yıldırım, M. (2023). Erken Dönem Türk Sineması ve Halka Yapılan İlk Gösterim Üzerine Bilinenin Aksine Bir Tespit: İlk Gösterim İzmir Apollon Salonu. EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, 10(32), 184–203. https://doi.org/10.5281/zenodo.8138872

Sayı

Bölüm

Makaleler